Välkommen till min blogg!

Här skriver jag mest om vår trädgård som vi håller på att göra i ordning. Målet är en mysig trädgård med en blandning av rufsig vintage och stramt 1700-tal. Det ska bli massor av rosor och perenner, välordnad köksträdgård, porlande vatten och rofyllda sittplatser. Här finns även inlägg om familjeliv och lite annat smått och gott. Hoppas att du blir inspirerad!

torsdag 10 juni 2010

En trädgård bör få ta tid


Snöbollsbusken är en favorit som jag inte visste om innan den började blomma i vår trädgård. Jag var tvungen att fråga grann-tanten som har god koll på trädgård, och har en lika dan buske i sin trädgård, vad de hette.
Det är förresten en sak som jag tänkt på; nu för tiden ska allt gå så snabbt. Det gäller även trädgården. Om man snabbt ska ha en ny fin trädgård så blir det otroligt dyrt och inte alls säkert att det blir särskilt bra. En mysig, fin trädgård tar tid att tänka ut - man måste se alla årstiderna både en och två och tre gånger innan man vet vad som blir bra och inte.
Att man i gamla byar och villaområden återfinner ungefär samma växter i trädgårdarna tar jag som ett tecken på att man hade mer tålamod förr. Man bytte plantor, sticklingar och fröer med varandra, vilket naturligtvis gjorde att det tog lång tid, men å andra sidan skapas en fin samstämmighet. Samma sak gäller andra trädgårdsmaterial som t ex sten. Överallt i trädgårdarna i vår by finns kullersten, ihopsamlade under stor möda, men vad kunde ha varit vackrare? Jag tror att man uppskattar sin trädgård mer om man låter den växa fram långsamt. Undrar förresten när mitt frösådda blåregn ska blomma? Tills vidare njuter jag av snöbollsbusken med sina små hortensiaaktiga blombollar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails